سرطان خون مزمن درمان و تشخیص

سرطان خون کشنده ترین سرطان است؟ آیا درمانی برای سرطان خون مزمن وجود دارد؟ انواع سرطان خون یا لوسمی چیست؟ تشخیص و درمان سرطان خون چگونه انجام می شود؟ سرطان خون با چه علائمی بروز می کند؟ در ادامه با شنیدن صحبت های دکتر معصومه صابریان فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی می توانید به پاسخ سوالات خود دست یابید.

سرطان خون مزمن یا cml چیست؟

لوسمی مزمن میلوئیدی cml یا سرطان خون مزمن، سرطان سلول های گلبول سفید است که گروهی از لوسمی ها هستند که افزایش بدون کنترل در رده های میلنی در مغز استخوان ایجاد می کنند و به دنبال آن باعث تجمع سلول های غیرطبیعی در خون محیطی می شوند. در واقع اختلال در تولید سلول های بنیادی مغز استخوان به وجود می آیند و تولید گرانولوسیت های رسیده سلول های چند هسته ای مانند نوتروفیل ها، ائوزینوفیل ها، بازوفیل ها و… را ایجاد می کند و این سلول ها را در خون محیطی ریخته و باعث افزایش تعداد این سلول ها می شود.

سرطان خون مزمن

علت سرطان خون مزمن چیست؟

علت ابتلا بهcml  در واقع تغییرات کروموزومی است که اتفاق می افتد در واقع جابه جایی بازوی بلند و بازوی کوتاه کروموزوم ۹و ۲۲ هستند که این کروموزوم جدید را تحت عنوان فیلادلفیا می نامند در بیش از ۹۰ درصد موارد بیماران مبتلا به این نوع از سرطان خون، در فاز مزمن بدون علامت توسط یک آزمایش روتین انجام شده پیدا می شوند.

زمانی که بیمار به هر دلیلی آزمایش  cbc انجام می دهد، اختلالات خون محیطی در آزمایش سی بی سی قابل رویت می شود.

تعداد گلبول های سفید در خون محیطی در شمارش تعداد گلبول های  خونی افزایش پیدا می کند و این شک را به سمت بروز این بیماری پیش می برد.

علائم سرطان مزمن یا cml

بزرگ شدن کبد و طحال از جمله علائم سرطان خون مزمن -cml است بیماران ممکن است با درد شدید در قسمت های فوقانی شکم مراجعه کنند به خاطر بزرگ شدن طحال و ایجاد فشار روی معده بیماران احساس سنگینی معده، بی اشتهایی و به دنبال آن دچار کاهش وزن شدید می شود.

در برخی موارد بیمار با علائمی مانند: تب، به خصوص تب های شبانه و تعریق شبانه مراجعه کنند.

در ۱۰ درصد مواقع بیمار در زمان تشخیص این سرطان در فاز یا مرحله ی تشدید شده قرار دارند.

این مرحله نسبتا تهاجمی تر است و علائمی که به همراه دارد مانند خونریزی، ضایعات کبودی روی بدن، ضعف و بی حالی، ابتلا به عفونت های فرصت طلب و تب که منجر به مراجعه بیمار به پزشک می شود و بدنبال آن تشخیص ابتلا به سرطان cml صورت می گیرد.

تعدادی از بیماران ممکن است در زمان تشخیص بیماری در فاز بلاستیک باشند در واقع فازی است که cml که یک بیماری مزمن است تبدیل شده است به یک بیماری حاد و  یک سرطان حاد خونی که بدیهی است پاسخ به درمان در این شرایط سخت است.

سرطان خون سی ال ام

سرطان خون مزمن

عوامل موثر در ابتلا به سرطان مزمن خون

عوامل موثری که برای آن در درجه اول مطرح می شود به شرح زیر است:

سن:

با افزایش سن شدت و شیوع بیماری cml افزایش می یابد معمولا افراد بالای ۶۵ سال درگیر این بیماری می شوند.

جنسیت:

از نظر جنسیت این بیماری در مردان شیوع بیشتری دارد

تماس با اشعه یونیزان:

یکی از فاکتور هایی است که باعث افزایش احتمال ابتلا به cml و تشدید بیماری می شود.

افرادی که به دلایل مختلف مانند درمان سایر سرطان ها تحت درمان رادیوتراپی قرار گرفته اند ممکن است بعد از حدود ده سال به بیماری cml مبتلا شوند.

چیزی که درباره این بیماری اهمیت زیادی دارد این است که علی رغم تغییرات کروموزومی دارد از طریق والدین به فرزندان منتقل نمی شود.

تشخیص بیماری cml سرطان خون مزمن

برای تشخیص سرطان خون حاد یا cml بیمار ابتلا به علائمی که پیش تر ذکر شد مراجعه می کند

معاینه بالینی صورت می گیرد و با آزمایش خون که مهمترین آزمایش برای تشخیص این بیماری است انجام می گیرد.

در آزمایش خون تغییراتی که بر اثر ابتلا به cml ظاهر می شود به شکل وجود سلول های چند هسته ای که به طور طبیعی در خون محیطی دیده نمی شوند و اگر دیده شوند تعداد بسیار اندکی دارند شک به تشخیص گذاشته می شود.

نمونه مغز استخوان از روش های های دیگر تشخیص این بیماری است که امکان یافتن تغییرات کروموزومی و ژنتیکی را فراهم می کند.

پیدا کردن کروموزوم فیلادلفیا از طریق سایت ژنتیک یا از طریق فیش یا pcr ممکن است و می توان ابتلا به بیماری  ‌cml را تایید کرد.

فاز ها یا مراحل بیماری cml

cml دارای سه فاز است، زمانی که تشخیص داده می شود ممکن است بیماری در یکی از مراحل زیر باشد:

1. فاز اول در واقع همان فاز مزمن است که بیمار کاملا بدون علائم و به طور اتفاقی متوجه ابتلا به بیماری می شود.
  2. فاز دوم فاز تشدید یابنده یا accenerated است که در این مرحله تعداد سلول های نارس در خون محیطی افزایش نسبی پیدا کرده اند و بیمار در این فاز ممکن است علائمی هم چون کم خونی، افت پلاکت و بزرگ شدن طحال را دارا باشد.
  3. فاز آخر که فاز بلاستیک است و تبدیل می شود به سرطان حاد خون در واقع خطرناک ترین مرحله cml است و پاسخ به درمان در این مرحله سخت و کم است.

بهترین پاسخ به درمان در فاز مزمن بیماری صورت می گیرد.

درجه بندی سرطان خون مزمن

درمان سرطان خون مزمن

هدف از درمان cml  حذف آن ژن های معیوب است و درمان با داروهایی صورت می گیرد که روی آن ژن ها تاثیر گذاشته و بر سلول های تغییر شکل یافته تاثیر گذار است که به آن درمان های هدفمند یا تارگت تراپی گفته می شود مانند:

• ایماتینی
  • داساتینی

در موارد دیگر از پیوند مغز استخوان استفاده می شود و در مواردی دیگری که بیمار وارد فاز بلاستی یا حاد خون شده است، روند درمان از طریق شیمی درمانی انجام می گیرد.

خلاصه مطلب

سرطان خون یا لوسمی انواع مختلفی دارد که با شدت و علائمی نسبتا متفاوت بروز می کند و هم چون دیگر سرطان ها زمان تشخیص این نوع از سرطان خون نیز در پیرفت روند درمان تاثیر مستقیم دارد و این مسئله لزوم مراجعه به بهترین دکتر برای درمان و تشخیص سرطان را به خوبی شرح می دهد. شما عزیزان می توانید پاسخ سوالات خود را در این باره با درج آن ها در بخش دیدگاه از دکتر معصومه صابریان – فوق تخصص انکولوژی و هماتولوژی دریافت نمایید.

هشت + 15 =