لوسمی چیست؟

کدام نوع سرطان خون کشنده است؟

علائم و نشانه های بیماری سرطان حاد خون یا لوسمی چه می باشد؟

آیا درمان قطعی برای بیماری سرطان خون وجود دارد؟

دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی با بهره مندی از به روز ترین امکانات و استفاده از مجهزترین تجهیزات پزشکی اقدام به درمان انواع بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های خونی می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی، با شماره 02122014532 ، 09386921414 ، 09388907079 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

لوسمی به معنای افزایش سلول های نارس و غیرطبیعی در مغز استخوان و خون می باشد که موجب می شود مغز استخوان توانایی تولید سلول های طبیعی را از دست بدهد و نتیجه آن است که میزان سلول های سالم در خون کاهش پیدا می کند معمولا رده های لنفوسیت یا میلوسیت در لوسمی ها افزایش پیدا می کنند که بر اساس آن به دو گروه تقسیم می شوند:

• لوسمی حاد لنفوئیدی : این نوع از لوسمی سلول های لنفاوی بدن را تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش بافت های لنفاوی در بدن می شود.
  • لوسمی حاد میلوئیدی : این نوع از لوسمی به سرعت در بدن پیشرفت می کند و میزان گلبول های سفید غیر لنفوئیدی در خون را افزایش می دهد.

علائم و نشانه های بارز سرطان خون

علائمی که ممکن است بیمار با آن روبه رو شود و به پزشک مراجعه کند شامل موارد ذیل می باشد:

• خونریزی از بینی، لثه و یا خونریزی از هر قسمتی از بدن که طول بکشد و به راحتی کنترل نشود.
  • سابقه عفونت های مکرر که به درمان دارویی به خوبی جواب نمیدهد و طول بکشند.
  • بیمار گاهی اوقات ممکن است به بی اشتهایی دچار شود.
  • خواب آلودگی و سردرد و دردهای استخوانی به سراغ بیمار می آید.
  • بیمار ممکن است دچار کاهش وزن شود و در پی آن احساس ضعف و خستگی می کند.
  • تب و لرز و تعریق شبانه که بیمار ممکن است به آن دچار شود.
  • بیمار بدون اینکه ضربه ای به بدنش خورده باشد دچار کبودی های بدون دلیل در برخی از قسمت های بدن می شود.
  • گاهی اوقات بزرگ شدن غدد لنفاوی، طحال و کبد ممکن است در بیمار مبتلا به لوسمی مشاهده شود.

علل بیماری لوسمی

به طور کلی علت شناخته شده ای برای بیماری لوسمی مطرح نمی باشد اما یک سری از علت ها را می توان به عنوان علت های احتمالی مطرح کرد ولی اینکه به طور قطعی تا چه اندازه این علت ها در ایجاد سرطان خون دخیل هستند، مشخص نمی باشد. از جمله این عوامل شامل:

ژنتیک

در برخی از بیماری های سرطانی ممکن است سابقه خانوادگی لوسمی در بیماران مشاهده شود. البته افرادی که به بیماری اختلال ژنتیکی مانند سندروم داون مبتلا هستند شانس بیشتری در ابتلا به سرطان خون را نسبت به بقیه افراد دارند  به عبارتی دیگر بیماری های ژنتیکی استعداد ابتلا به لوسمی را افزایش دهد.

تماس طولانی با اشعه خطرناک

تماس طولانی مدت با برخی از مواد شیمیایی مانند بنزن، برخی ازسموم شیمیایی، مصرف سیگار، هوای آلوده و مصرف برخی از داروهای شیمیایی که ایمنی بدن را سرکوب می کند، عواملی هستند که اغلب در رابطه با ایجاد لوسمی نقش دارند.

تشخیص سرطان خون

اولین روش در تشخیص بیماری لوسمی در بیماران مبتلا، انجام آزمایشات خون می باشد. این آزمایش شامل شمارش گلبول های قرمز خونی می باشد که (CBC) نام دارد. اگر نتیجه آزمایش مشاهده تعداد بالای گلبول های سفید خون باشد باید برای بررسی های بیشتر آزمایشات تکمیلی سرطان خون را انجام داد. برای اینکار قطره ای خون بیمار بر روی لام آزمایشگاهی ریخته می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی های دقیق تری بر روی شکل و مورفولوژی سلول های خونی انجام می شود. پس از اطمینان دقیق بر وجود بیماری روش های درمانی مناسبی برای بیمار اتخاذ می گردد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان خون

این بیماری قابل پیشگیری نیست و غربالگری خاصی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد و اینکه افراد سالم را مورد بررسی قرار دهیم قابل انجام نمی باشد. همچنین امکان بررسی اینکه آیا احتمال ابتلا به لوسمی در فرد وجود داشته باشد چه میزان می باشد وجود ندارد و نمی توانیم موارد دارویی و غیر دارویی را برای این افراد درنظر بگیریم تا از ایجاد سرطان حاد پیشگیری کنیم.

اما تنها راهی که با استفاده از آن می توان احتمال ابتلا به سرطان خون را کاهش داد این است که از عواملی مانند دوری از مواد پرتوزا و مواد شیمیایی و امثال آنها جلوگیری کنیم.

درمان سرطان خون

از جمله روش های درمانی که برای بیماری لوسمی بکار گرفته می شود، شیمی درمانی می باشد. اما بسته به شدت بیماری و سن و سال بیمار شیوه درمانی که برای وی در نظر گرفته می شود متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از روش های رایج و بسیار مهمی که در درمان لوسمی یا سرطان خون بکار گرفته می شود، پیوند سلول های بنیادین و هماتولوژی که در مواردی که بیماری شدت بیشتری پیدا کرده است مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

در صورت مشاهده هر گونه از علائمی که در مقاله مطرح شد، حتما باید به یک پزشک فوق تخصص آنکولوژیست مراجعه کنید تا آزمایشات تخصصی و غربالگری لازم برای شما صورت گیرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که وجود این علائم الزما به معنای داشتن سرطان نمی باشد فقط نیاز به بررسی و اطمینان دارند.