سرطان لنفوم

سرطان سیستم لنفاوی را لنفوم می نامند. این سیستم وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروب ها را بر عهده دارد.

سیستم لنفاوی از غدد لنفاوی (گره های لنفاوی)، طحال، غده تیموس و مغز استخوان تشکیل شده است. لنفوم، می تواند تمامی این قسمت ها و هم چنین سایر ارگان های بدن را درگیر کند.

دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی با بهره مندی از به روز ترین امکانات و استفاده از مجهزترین تجهیزات پزشکی اقدام به درمان انواع بیماری هایی مانند سرطان می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی، با شماره 02122014532 ، 09386921414 ، 09388907079 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

انواع مختلف لنفوم به شرح زیر می باشد:

• لنفوم هاچکین (Hodgkin’s Lymphoma)

لنفوم هاچکین، نوعی سرطان خون است و زمانی اتفاق می افتد که لنفوسیت ها (نوعی از گلبول های سفید) به طور غیر قابل کنترل تقسیم می شوند و در نهایت، نمی میرند.

این نوع لنفوم در آقایان بیشتر شایع است و احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد.

• لنفوم غیر هاچکین (Non- Hodgkin’s Lymphoma)

هر گونه سرطان لنفوم، غیر از نوع هاچکین را غیر هاچکین می نامند. امکان بروز این نوع لنفوم در هر سنی وجود دارد، اما احتمال ابتلا با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

درمان لنفوم با توجه به نوع سرطان و شدت علائم در نظر گرفته خواهد شد که شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، پیوند مغز استخوان و یا ترکیبی از روش های گفته شده می باشد.

علائم و نشانه های لنفوم

از جمله نشانه های لنفوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تورم دردناک غدد لنفاوی گردن، زیر بغل و کشاله ران
  • خستگی دائمی
  • تعریق شبانه
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خارش پوست

علت لنفوم

علت اصلی بروز لنفوم مشخص نیست. اما این سرطان زمانی آغاز می شود که گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت به مقابله با یک بیماری می پردازند که نتیجه آن جهش ژنتیکی می باشد. این جهش باعث رشد و تقسیم سریع سلول ها خواهد شد، در حالی که سلول های طبیعی مرده اند. این روند باعث مختل شدن عملکرد لنفوسیت ها در غدد لنفاوی می شود که در نهایت شاهد متورم شدن این غدد، طحال و کبد خواهیم بود.

ریسک فاکتورهای موثر در بروز لنفوم

• سن. این سرطان در بزرگسالان بیشتر شایع است
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی
  • ابتلا به برخی عفونت های خاص مانند هلیکوباکتر پیلوری و یا ویروس اشتاین بار

تشخیص لنفوم

تست ها و روش هایی که در تشخیص لنفوم از سوی پزشک تجویز می شوند، عبارتند از:

• معاینه فیزیکی. پزشک به بررسی و معاینه غدد لنفاوی موجود در گردن، زیربغل و کشاله ران می پردازد تا هر گونه تورم در این نواحی تشخیص داده شود.
  • برداشت نمونه از غدد لنفاوی. بیوپسی از غدد لنفاوی از جمله روش هایی است که توسط پزشک انجام می شود. در این روش، نمونه ای از غدد لنفاوی گرفته و جهت بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. تست های پیشرفته تر به تعیین نوع سلول های درگیر نیز کمک می کنند.
  • آزمایش خون. یک آزمایش خون ساده، شمارش گلبول ها را به خوبی نشان خواهد داد.
  • برداشت نمونه از مغز استخوان. نمونه برداری و بیوپسی از مغز استخوان، با قرارگیری سوزن در استخوان ران و برداشت نمونه مغز استخوان همراه می باشد. سپس، سلول های سرطانی بررسی خواهند شد.
  • تست های تصویربرداری. سی تی اسکن و MRI، از جمله تست هایی هستند که علائمی از سرطان در سایر نقاط بدن را نیز نشان می دهند.

بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار، ممکن است تست های تشخیصی دیگری نیز از سوی پزشک تجویز شوند.

انواع مختلفی لنفوم وجود دارد که شناخت دقیق آن ها، کلید اصلی درمان موثر می باشد. تحقیقات نشان می دهند، بیوپسی از بافت یکی از دقیق ترین روش های تشخیص لنفوم می باشد.

درمان سرطان لنفوم

درمان لنفوم با توجه به نوع و مرحله سرطان و هم چنین شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود. هدف از دنبال کردن اقدامات درمانی، نابودی سلول های سرطانی و تسکین علائم بیماری می باشد.

سرطان لنفوم

روش های درمانی لنفوم عبارتند از:

• مراقبت دائمی بیمار. برخی انواع لنفوم، روند رشد و پیشرفت آهسته ای دارند. در چنین شرایطی، پزشک در خصوص ادامه درمان و تا زمانی که علائم با زندگی روزانه تداخلی پیدا نکنند، صبر خواهد کرد.
  • شیمی درمانی. در شیمی درمانی، مصرف داروهای خاص باعث نابودی سلول های سرطانی خواهد شد. این داروها معمولا به صورت وریدی و یا در فرم قرص به بیمار داده می شوند.
  • رادیوتراپی. در رادیوتراپی، تابش پرتوهای پر قدرت مانند اشعه ایکس، سلول های سرطانی را نابود خواهد کرد.
  • پیوند مغز استخوان. پیوند مغز استخوان که با عنوان پیوند سلول های بنیادی نیز شناخته می شود، شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی به منظور سرکوب مغز استخوان می باشد. سپس، استخوان سالم مغز استخوان از بدن خود فرد و یا بدن فرد دیگر (اهدایی) به خون القا می شود تا به استخوان ها برسند و در مغز استخون مجدد ساخته شوند.
  • سایر روش ها. سایر داروهایی که در درمان لنفوم استفاده می شوند، هر گونه ناهنجاری خاص در سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند.

بعد از درمان لنفوم، می توان گفت بیش از 72 درصد بیماران مبتلا به لنفوم غیر هاچکین می توانند تا پنج سال به زندگی خود ادامه دهند. این میزان در بیماران مبتلا به لنفوم هاچکین در حدود 86.6 درصد می باشد.

تشخیص اولیه و به موقع این سرطان، کلید اصلی در درمان موثر و موفق می باشد.

چه تفاوتی میان لنفوم و لوسمی وجود دارد؟

لنفوم و لوسمی هر دو نوعی سرطان خون هستند. با این که شباهت هایی میان این دو سرطان وجود دارد، اما تفاوت هایی در روند پیشرفت دارند، به همین خاطر، روش های درمانی نیز متفاوت می باشد.

لنفوم، لنفوسیت ها را درگیر می کند. سلول های غیر عادی، در غدد لنفاوی و یا ارگان های سیستم لنفاوی رشد می کنند.

لوسمی، گلبول های سفید خون را درگیر می کند. سلول های غیر عادی در مغز استخوان و یا بستر خون رشد می کنند.

سه × پنج =