نشانه های سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ که از آن با نام سرطان کولورکتال یاد می شود سومین سرطان شایع در بین مردان و زنان می باشد. اما بسیاری از افراد علائم هشدار دهنده آن را نادیده می گیرند. بنابراین با شناخت علائم و نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ می توان آن را به موقع تشخیص داد و جهت درمان اقدام کرد. تشخیص این سرطان در روده بزرگ در مراحل اولیه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی با بهره مندی از به روز ترین امکانات و استفاده از مجهزترین تجهیزات پزشکی اقدام به درمان انواع بیماری هایی مانند سرطان و بیمای های خونی می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی، با شماره 02122014532 ، 09386921414 ، 09388907079 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ

واضح است که وجود یک علامت به تنهایی برای تشخیص قطعی کافی نیست اما مشاهده چندین علامت می تواند زنگ خطری برای ابتلایان به سرطان روده باشد. گاهی اوقات ممکن است علائم سرطان روده بزرگ پیشرفت نکرده باشد و خود را بروز ندهد و مطمئنا فرد هم متوجه آن نمی شود زیرا در اغلب موارد علائم در سرطان روده بزرگ خاموش است و به همین علت بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. بر طبق مطالعات و افرادی که سرطان روه بزگ در آنها تشخیص داده شده است چند نشانه اولیه وجود دراد که بهتر است از آنها آگاه پیدا کرد.

مشکلات گوارشی

افرادی که در آنها سرطان روده بزرگ در آنها تشخیص داده می شود زمانی که به گذشته فکر می کنند به این موضوع پی می برند که آنها اغلب اوقات با مشکل گوارشی درگیر بوده اند. اگرچه فرد ممکن است از صحبت در مورد این مشکلات خجالت بکشد اما این امر از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. افراد باید بدون خجالت، تمام نشانه های اولیه سرطان روده بزرگ را با پزشک خود درمیان بگذارند.

علائمی همچون:

• اسهال مزمن
  • نفخ
  • یا ترکیبی از این سه مورد
  • عدم تخلیه کامل روده هنگام دفع و دفع ناقص مدفوع
  • نازک تر بودن بیش از حد مدفوع
نشانه های سرطان روده بزرگ

اکثر مبتلایان به سرطان روده بزرگ اذعان دارند در تشخیص قبلی، پیش از انجام آزمایشات سرطان به آنها گفته شده که مبتلا به التهاب روده بزرگ یا سندروم روده تحریک پذیر یا سایر مشکلات مرتبط با روده هستند.

خستگی مفرط و ضعف

افراد به راحتی بین دو کلمه خستگی مفرط و خستگی دچار سردرگمی می شوند. هر فردی ممکن است حین انجام کار و فعالیت های روزمره دست از کار بکشد و خسته شود اگر این خستگی با استراحت رفع نشد و شخص پس از استراحت باز هم احساس خستگی و کوفتگی داشت به آن خستگی مفرط گفته می شود. علاوه بر این در سرطان روده بزرگ خستگی مفرط و ضعف می تواند نشانه ابتلای فرد به دیابت، کم خونی و بیماری قلبی باشد.

گرفتگی عضلات شکمی

اکثر افراد در طول زندگی خود با دردهای شکمی روبه رو می شوند که این علائم همانند بسیاری از علائم می توانند جزئی و گذرا باشد. این علامت در بیماری هایی مانند هموروئید و سندروم روده تحریک پذیر نیز که سرطان به حساب نمی آید نیز وجود دارد. هر چند دردهای شکمی که اخیر آغاز شده اند و رفته رفته طولانی تر و شدیدتر می شوند می تواند نشانه سرطان باشد.

خونریزی مقعدی

خونریزی های مقعدی معمولا از انتهای روده بزرگ یا رکتوم نشات می گیرد و یکی از علائم شایع سرطان روده بزرگ به شمار می رود. مشاهده خون آبه رنگ قرمز روشن روی دستمال کاغذی پس از دفع یا آب صورتی یا قرمز در کاسه توالت می تواند نشانه های خونریزی مقعد باشد. افراد غالبا خونریزی مقعد را به هموروئید نسبت می دهند و همین موجب می شود تا به دنبال تشخیص اولیه سرطان نروند. هر فردی با مشاهده خونریزی از مقعد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و موضوع را با او درمان بگذارد.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن اغلب نشانه چند نوع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ می باشد. سرطان روده بزرگ می تواند به روش های مختلفی به کاهش وزن ناگهانی بی انجامد. ممکن است فرد به اندازه کافی غذا بخورد اما بیماری می تواند روشی را که بدن مواد غذایی را به کار می برد تغییر داده و از جذب آنها جلوگیری کند.

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ به چه عواملی بستگی داد؟

• به محل ایجاد سرطان در روده
  • میزان پیشرفت سرطان
  • تاثیر آن بر اعضا و بافت بدن

عوامل مستعد کننده ای که می تواند سرطان کولون را ایجاد کند؟

ژنتیک: یکی از عوامل بسیار مهمی که می تواند در بروز سرطان روده نقش داشته باشد عامل ارث یا ژنتیک می باشد. ممکن است در برخی افراد ژن سرطان از بستگان درجه 1 و 2 به ارث برسد و یا با گذر زمان یک سری تغییرات و یا جهش هایی در ژن ها ایجاد شود که عامل سرطان کولون می باشند. افراد هیچ دخالتی در این تغییرات ژنتیکی ندارند.

سبک زندگی یا لایف استایل: عوامل دیگری که شانس ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد مربوط به شرایط زندگی افراد می باشد. مواردی مانند افزایش وزن، کم تحرکی، اختلالات دفع مدفوع (یبوست یا اسهال های طولانی)، مصرف کم غذاهایی با فیبر کم که ممکن است حرکات روده را با اختلال مواجه کند و احتمال بروز سرطان را افزایش دهد.

تشخیص سرطان روده بزرگ

یکی از روش های تشخیص به موقع کانسر کولون یا روده بزرگ، انجام تست های غربالگری می باشد. تست های غربالگری در مورد سرطان کولون در کشورهای مختلف بر اساس میزان شیوع آن در بین افراد و میانگین سن ابتلا افراد به آن متفاوت می باشد اما نکته ای که در سراسر جهان بین کشورها مشترک است، انجام این این تست در افراد بالای 40 می باشد.

تست های غربالگری روده بزرگ

آزمایش مدفوع : یکی از تست های روتین غربالگری سرطان روده بزرگ، بررسی وجود خون مخفی در مدفوع با انجام آزمایش مدفوع سالی یک بار می باشد.

کولونوسکوپی روده : با انجام کولونوسکوپی روده در افراد بالای 40 سال، هر 10 سال یک بار می توان وجود توده احتمالی را در روده به طور دقیق و به موقع تشخیص و مورد بررسی قرار داد.

محل بروز سرطان در روده بزرگ

اینکه سرطان روده در بخش از روده بزرگ اتفاق می افتد می تواند متفاوت باشد:

اگر سمت راست روده که کولون صعودی نام دارد، دچار سرطان شود به دلیل فضای زیادی که در این محدوده قرار دارد، توده باید آنقدر بزرگ شود که مشکلاتی مانند انسداد یا درد ایجاد کند تا علائم خود را نشان دهد.

نشانه های سرطان روده بزرگ

در مورد سرطان روده که در سمت چپ روده به وجود می آید( یعنی بخش انتهایی روده جایی که به ناحیه مقعد و خروجی روده متصل می شود) بیشتر علائم خود را به شکل انسدادی و اختلال در دفع مدفوع یا عدم دفع مدفوع نشان می دهد. با مشاهده هر یک از این علائم جهت تشخیص توده حتما باید کولونوسکوپی برای بیمار انجام شود و تا بتوان برای درمان آن تصمیم گرفت.

درمان سرطان روده بزرگ

درمان سرطان روده بزرگ هم مانند سایر بیماری ها با تشخیص در مراحل اولیه به طور موفقیت آمیز درمان خواهد شد. خوشبختانه میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ در 10 سال گذشته کاهش یافته و این به خاطر پیشرفت های است که در کولونوسکوپی و غربالگری های سرطان روده بزرگ رخ داده است. به علاوه با انجام آزمایشات غربالگری، تشخیص علائم و نشانه های شایع سرطان روده بزرگ می توان زندگی بسیاری از  افراد را نجات داد. روش های جراحی و شیمی درمانی نیز می تواند روش بسیار موثری در درمان سرطان کولون باشد.

و در آخر

گاهی اوقات بسیاری از علائم و نشانه های مرتبط با سرطان کولون ممکن است توسط افراد نادیده گرفته شوند، در حالی که ممکن است زنگ خطری برای شرایط خطرناک در آنها باشد. تشخیص سرطان در مراحل اولیه می تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد، بنابراین بسیار مهم است که برای تشخیص علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ آماده باشید اگر متوجه این علائم در خود شده اید یا تمایل دارید در مورد ریسک آنها در ابتلا به سرطان روده بزرگ اطلاعات بیشتری کسب نمایید بهتر است به یک پزشک متخصص داخلی یا گوارش مراجعه نمایید.

دو × پنج =