(021) 22 01 45 32 - (0938) 692 1414
تهران، خیابان ولیعصر، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴

درمان هدفمند سرطان ریه

درمان هدفمند سرطان ریه درمانی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، می‌تواند بر سلول‌های طبیعی نیز تأثیر بگذارد و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند. داروهای جدید سرطان ریه به نام درمان های هدفمند به کاهش آسیب به سلول های سالم کمک می کند. آنها با قطع رشد سلول های سرطانی و نحوه عملکرد آنها بر روی آنها تمرکز می کنند.

می توانید به درمان های هدفمند مانند آهنرباهای تخصصی که به سمت سلول های سرطانی کشیده می شوند و سلول های سالم را نادیده می گیرند، فکر کنید. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با درمان هدفمند سرطان ریه و عوارض و هزینه های آن صحبت کنیم.

عوارض درمان هدفمند سرطان ریه

درمان هدفمند برای سرطان ریه چیست؟

درمان هدفمند یکی از چندین رویکرد علمی جدید برای درمان سرطان ها از جمله سرطان ریه است. اگر سلول های سرطانی ریه شما اهداف خاصی داشته باشند که داروها می توانند روی آنها کار کنند، پزشکان ممکن است این رویکرد را توصیه کنند.

قبل از درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه، یک رویکرد رایج درمان سرطان ریه مصرف یک یا چند داروی شیمی درمانی بود. شیمی درمانی با از بین بردن سلول های در حال تکثیر سریع مانند سلول های سرطانی عمل می کند. با این حال، داروهای شیمی‌درمانی می‌توانند سلول‌های دیگری که به سرعت تقسیم می‌شوند، مانند سلول‌های مو را از بین ببرند. درمان‌های هدفمند برای کشتن سلول‌های سرطانی  با روشی متفاوت کار می‌کنند. این روش درمانی جلوگیری از رشد و تقسیم سلول‌ها است.

این درمان‌ها پروتئین‌هایی را به‌طور خاص در داخل سلول‌های سرطانی هدف قرار می‌دهند که به سلول‌های سرطانی می‌گویند تکثیر شوند. درمان‌های هدفمند فقط سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، به همین دلیل است که آنها را «هدفمند» می‌نامند.

برای اینکه ببیند آیا شما کاندید مناسبی برای این درمان هستید یا نه، پزشک معمولاً سلول‌های سرطانی شما را برای «بیومارکرها» آزمایش می‌کند. بیومارکرها نشانه‌هایی هستند که احتمالاً داروها می‌توانند روی سرطان شما تأثیر بگذارند.

صحبت با پزشک در مورد درمان هدفمند

پزشک شما گزینه های درمانی را بر اساس نوع سرطانی که دارید در نظر گرفته و توضیح می دهد. هنگامی که پزشک برای اولین بار سرطان شما را تشخیص داد، می توانید بپرسید که آیا نوع سرطان شما به طور بالقوه می تواند به درمان هدفمند پاسخ دهد یا خیر. پزشک ممکن است به آزمایش بیشتر سلول های تومور شما نیاز داشته باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که درمان هدفمند نمی تواند هر نوع سلول سرطان ریه را درمان کند و دارای عوارض جانبی است. فقط پزشک و تیم انکولوژی شما می توانند تشخیص دهند که آیا درمان هدفمند می تواند برای شما مفید باشد یا خیر.

انواع درمان هدفمند برای سرطان ریه

پزشکان عمدتاً از درمان های هدفمند برای درمان سرطان های سلول غیر کوچک ریه (NSCLCs) استفاده می کنند.

  • کارسینوم های سلول بزرگ
  • آدنوکارسینوم ریه
  • کارسینوم سلول سنگفرشی

محققان مسیرهایی را در آدنوکارسینوم ریه شناسایی کرده اند که درمان های هدفمند می توانند آن را درمان کنند. در نتیجه، برخی از پزشکان درمان‌های هدفمند را به عنوان اولین درمان نسبت به داروهای شیمی‌درمانی تجویز می‌کنند.

نمونه هایی از درمان های هدفمند برای درمان آدنوکارسینوم ریه عبارتند از:

  • انترکتینیب
  • ارلوتینیب
  • اورولیموس
  • جفیتینیب

درمان های فوق، داروهای مولکولی کوچک هستند که به دلیل توانایی آنها برای ورود آسان به سلول های سرطانی نامگذاری شده اند. پزشکان همچنین ممکن است آنتی‌بادی‌های مونوکلونال را تجویز کنند.  این داروها برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل سلول‌های سرطانی یا حتی ازبین بردن سلول‌های سرطانی طراحی شده‌اند.

عوارض جانبی درمان هدفمند برای سرطان ریه

درمان های هدفمند نتیجه تلاش محققان برای یافتن داروهای موثرتر برای درمان سرطان ریه با عوارض جانبی کمتر است. با این حال، درمان های هدفمند مانند داروهای شیمی درمانی دارای عوارض جانبی هستند.

شاید نگران‌کننده‌ ترین تأثیر درمان هدفمند این است که سلول‌های سرطانی می‌توانند در برابر داروها مقاومت کنند. این داروها برای جلوگیری از تقسیم سلول های سرطانی کار نمی کنند. برخی از درمان‌های هدفمند قبلی منجر به مقاومت دارویی و پیشرفت بیماری در 10 تا 12 ماه می‌شوند.

پزشکان از پروتکل‌های درمان دارویی برای جلوگیری از بروز این جهش‌ها استفاده می‌کنند. محققان همچنین داروهای جدیدی مانند osimertinib ایجاد کرده اند که می تواند تومورهای مقاوم به دارو را درمان کند.

سایر عوارض جانبی این درمان عبارتند از:

  • تبدیل به سرطان ریه سلول کوچک
  • تغییر رنگ مو
  • اسهال
  • خستگی
  • فشار خون بالا
  • آسیب یا اختلالات کبدی
  • زخم های دهان
  • تغییر ناخن
  • اختلالات پوستی، مانند خشکی پوست

هر دارویی ممکن است عوارض جانبی خاصی نیز داشته باشد. مهم است که در مورد این اثرات بالقوه با انکولوژیست خود صحبت کنید.

هزینه درمان هدفمند برای سرطان ریه

درمان‌های هدفمند می‌توانند بسیار گران باشند، زیرا داروهای جدیدتری هستند و برای درمان زیر مجموعه‌های کوچک‌تری از افراد استفاده می‌شوند. در حالی که سرطان ریه سرطان شایع تری است، همه افراد مبتلا به سرطان ریه به درمان های هدفمند پاسخ نمی دهند.

 این باعث می شود که مقدار داروهای تولید شده کمتر شود که هزینه ها را در سیستم مراقبت های بهداشتی افزایش می دهد. اگر بیمه تکمیلی ندارید، هزینه های درمان سرطان می تواند بسیار بالا باشد.

میزان موفقیت درمان هدفمند برای سرطان ریه

درمان های هدفمند برای سرطان ریه به افراد مبتلا به NSCLC کمک کرده است که عمر طولانی تری داشته باشند. میزان موفقیت این درمان به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله

  • سرطان شما چقدر پیشرفته است
  • نوع سرطان شما چیست
  • سرطان شما چگونه به درمان های هدفمند پاسخ می دهد

یک مثال درمورد میزان موفقیت، درمان جهش های EGFR در مبتلایان به آدنوکارسینوم ریه است. افراد مبتلا به این جهش که با درمان های هدفمند تحت درمان قرار گرفتند، نرخ پاسخ 80 درصدی با 10 تا 14 ماه بقای بدون پیشرفت داشتند.

نتیجه گیری

درمان هدفمند یک رویکرد درمانی جدیدتر است که ممکن است به افزایش عمر شما در هنگام ابتلا به سرطان ریه و همچنین به حداقل رساندن عوارض جانبی ناخواسته کمک کند.

چالش‌ها در حال حاضر شناسایی درمان‌های جدیدی است که مقاوم به جهش هستند یا مناطق جدیدی از سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند تا پزشکان بتوانند حتی افراد بیشتری را که به سرطان ریه مبتلا هستند، درمان کنند.

اگر پزشک شما سرطان ریه را تشخیص داده است، می توانید با او در مورد درمان های هدفمند به عنوان گزینه های درمانی صحبت کنید.

دیدگاه

یک × 2 =

Call Now Button