علائم سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست؟

علائم سرطان لوزالمعده چیست؟ یا علائم سرطان پانکراس چیست؟ یکی از رایج‌ترین سوالات بیمارانی است که با ناراحتی و درد پانکراس و لوزالمعده به ما مراجعه می کنند.پانکراس در زیر معده قرار داشته و آنزیم هایی میسازد که در هضم غذاموثر اس. بنابراین علائم این بیماری بیشتر روی معده و هضم غذا اثرگذار است. این بیماری در مراحل اولیه اغلب علائم و نشانه هایی ندارد، ولی با پیشرفت بیماری علائم سرطان پانکراس هم نمایان خواهد شد. علائم معمولاً وقتی ظاهر میشوند که سرطان به دیگر نواحی بدن گسترش یافته است. در ادامه علائم سرطان پانکراس را برررسی خواهیم کرد.

علائم سرطان پانکراس

علائم سرطان پانکراس یا لوزالمعده

سرطان لوزالمعده اغلب تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، علائمی ایجاد نمی کند. هنگامی که رخ می دهد، علائم و نشانه های سرطان پانکراس ممکن است شامل موارد زیر باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوان علت را پیدا و درمان کرد

زردی چشم و پوست مهمترین نشانه سرطان پانکراس

یرقان (زرد شدن چشم و پوست) یکی از علائم سرطان لوزالمعده است. اکثر افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده (و تقریباً همه افراد مبتلا به سرطان آمپولار) زردی را به عنوان یکی از اولین علائم خود خواهند داشت.

زردی در اثر تجمع بیلی روبین، ماده ای به رنگ زرد مایل به قهوه ای تیره در کبد ایجاد می شود. به طور معمول، کبد مایعی به نام صفرا آزاد می کند که حاوی بیلی روبین است. صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک وارد روده می شود، جایی که به تجزیه چربی ها کمک می کند. هنگامی که مجرای صفراوی مشترک مسدود می شود، صفرا نمی تواند به روده ها برسد و میزان بیلی روبین در بدن جمع می شود.

سرطان هایی که از سر لوزالمعده شروع می شوند نزدیک مجرای صفراوی مشترک هستند. این سرطان‌ها می‌توانند روی مجرا فشار آورده و در حالی که هنوز نسبتاً کوچک هستند باعث زردی شوند، که گاهی اوقات می‌تواند منجر به یافتن این تومورها در مراحل اولیه شود. اما سرطان هایی که از بدنه یا دم لوزالمعده شروع می شوند، تا زمانی که از طریق پانکراس پخش نشوند، روی مجرا فشار نمی آورند. در این زمان، سرطان اغلب فراتر از پانکراس گسترش یافته است. وقتی سرطان پانکراس گسترش می یابد، اغلب به کبد می رود. این نیز می تواند باعث زردی شود.

علائم سرطان پانکراس

ادرار تیره

گاهی اوقات، اولین علامت زردی، ادرار تیره‌تر است. با افزایش سطح بیلی روبین در خون، رنگ ادرار قهوه ای می شود. همان طور که توضیح دادیم اگر سرطان مجرای صفراوی مشترک را مسدود نماید، بیلی روبین در خون افزایش یافته و رنگ ادرار به تیرگی می‌زند.

مدفوع روشن یا چرب

بیلی روبین به طور معمول موجب تغییر رنگ مدفوع به رنگ قهوه ای می‌شود. اگر مجرای صفراوی مسدود باشد، مدفوع ممکن است به رنگ روشن یا خاکستری باشد. همچنین، اگر آنزیم‌های صفرا و لوزالمعده نتوانند به روده‌ها برسند تا به تجزیه چربی‌ها کمک کنند، مدفوع می‌تواند چرب شود.

خارش پوست

هنگامی که بیلی روبین در پوست جمع می شود، ممکن است شروع به خارش و همچنین زرد شدن کند.سرطان پانکراس شایع ترین علت زردی نیست. علل دیگر مانند سنگ کیسه صفرا، هپاتیت و سایر بیماری های کبد و مجاری صفراوی بسیار شایع تر هستند.

درد شکم یا کمر

از دیگر علائم سرطان لوزالمعده درد در ناحیه شکم یا کمراست. سرطان هایی که از بدنه یا دم لوزالمعده شروع می شوند می توانند نسبتاً بزرگ شوند و شروع به فشار بر سایر اندام های مجاور کنند و باعث درد شوند. سرطان همچنین ممکن است به اعصاب اطراف لوزالمعده گسترش یابد که اغلب باعث کمردرد می شود. درد در ناحیه شکم یا کمر نسبتاً شایع است و اغلب ناشی از چیزی غیر از سرطان پانکراس است.

.کاهش وزن و کم اشتهایی

کاهش وزن ناخواسته در انواع سرطان ها رایج است. این نشانه در افراد مبتلا به سرطان پانکراس نیز بسیار رایج است. یکی از دلایل این مورد این است که این افراد اغلب اشتهای کمی دارند یا اصلا اشتها ندارند.

تهوع و استفراغ

یکی از علائم سرطان پانکراس بی اشتهایی است. در مواردی که سرطان بیش از حد بزرگ شده و به دیگر بافتهای بدن فشار وارد می‌کند، ممکن است اشتها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر سرطان انتهای معده را تحت فشار قرار دهد، می‌تواند تا حدی آن را مسدود کند و عبور غذا را سخت کند. این می تواند باعث تهوع، استفراغ و درد شود که بعد از خوردن غذا بدتر می شود.

بزرگ شدن کیسه صفرا یا کبد

اگر سرطان مجرای صفراوی را مسدود کند، صفرا می تواند در کیسه صفرا جمع شود و آن را بزرگتر کند. گاهی اوقات پزشک می تواند این را (به عنوان یک توده بزرگ زیر سمت راست قفسه سینه) در طول معاینه فیزیکی احساس کند. در تست های تصویربرداری نیز قابل مشاهده است.

سرطان پانکراس همچنین گاهی اوقات می تواند کبد را بزرگ کند، به خصوص اگر سرطان در آنجا گسترش یافته باشد. پزشک ممکن است بتواند لبه کبد را در زیر قفسه سینه سمت راست در معاینه احساس کند، یا ممکن است کبد بزرگ در آزمایش های تصویربرداری دیده شود.

لخته شدن خون

گاهی اوقات، اولین سرنخ مبنی بر ابتلای فردی به سرطان لوزالمعده، لخته شدن خون در یک ورید بزرگ، اغلب در ساق پا است. این ترومبوز ورید عمقی یا DVT نامیده می شود. علائم می تواند شامل درد، تورم، قرمزی و گرما در پای آسیب دیده باشد. گاهی اوقات یک تکه از لخته می تواند پاره شود و به ریه ها برود که ممکن است تنفس را سخت کند یا باعث درد قفسه سینه شود. لخته خون در ریه ها آمبولی ریه یا PE نامیده می شود.

با این حال، داشتن لخته خون معمولاً به معنای ابتلا به سرطان پانکراس نیست. بیشتر لخته های خون در اثر عوامل دیگری ایجاد می شوند.

دیابت

به ندرت، سرطان های پانکراس باعث دیابت (قند خون بالا) می شوند زیرا سلول های سازنده انسولین را از بین می برند. علائم می تواند شامل احساس تشنگی و گرسنگی و نیاز به دفع مکرر ادرار باشد. اغلب، سرطان می‌تواند منجر به تغییرات کوچکی در سطح قند خون شود که علائم دیابت را ایجاد نمی‌کند، اما همچنان با آزمایش خون قابل تشخیص است.

داشتن یک یا چند مورد از علائم به معنای ابتلا به سرطان لوزالمعده (پانکراس)  نیست. در واقع، بسیاری از این علائم بیشتر به دلیل سایر شرایط ایجاد می شوند. با این حال، اگر هر یک از این علائم را دارید، مهم است که آنها را توسط پزشک بررسی کنید تا در صورت نیاز بتوان علت را پیدا و درمان کرد.

سوالات متداول علائم سرطان پانکراس