(021) 22 01 45 32 - (0938) 692 1414
تهران، خیابان ولیعصر، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴

سرطان چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان چگونه تشخیص داده می شود؟

به طور کلی هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند سرطان را به طور دقیق تشخیص دهد. ارزیابی کامل یک بیمار معمولاً به یک تاریخچه کامل و معاینه جسمی به همراه آزمایش تشخیصی نیاز دارد. برای تعیین اینکه فرد مبتلا به سرطان است، آزمایش های زیادی لازم است. هر کدام از سرطان ها علائم و نشانه های خاص خود را دارد برای مثال سردرد یکی از علائم تومور های مغزی است.

 

دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی با بهره مندی از به روز ترین امکانات و استفاده از مجهزترین تجهیزات پزشکی اقدام به درمان انواع بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های خونی می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی، با شماره 02122014532 ، 09386921414 ، 09388907079 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

 

تشخیص سرطان شامل فرآیندی چند مرحله می باشد. اغلب بیماران به دلیل وجود برخی از علائم به پزشک خود مراجعه می کنند. گاهی اوقات سرطان به طور اتفاقی یا پس از انجام غربالگری کشف می شود. به طور کلی سرطان ها به روش های مختلفی تشخیص داده می شوند. اما تشخیص دقیق سرطان یا تشخیص سرطان همواره مستلزم معاینه و بررسی های دقیق می باشد.

پس از معاینه بالینی توسط پزشک، بیمار ممکن است روش های مختلف تصویربرداری را انجام داده و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارجاع داده شود.

انواع روش های تشخیص سرطان

به منظور تشخیص سرطان از روش های مختلفی همچون تصویربرداری، آزمایش های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش نشانگر تومور)، بیوپسی تومور، معاینه آندوسکوپی وآزمایش ژنتیکی باشد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

معاینه بالینی بیمار

در معاینه بالینی، پزشک پیشینه خانوادگی بیمار و نمودارها را از متداولترین عوامل خطر سرطان در نظر می گیرد.

تصویربرداری

تشخیص سرطان اغلب شامل تصویربرداری رادیولوژی است. همچنین از تصویربرداری برای بررسی شیوع سرطان و پیشرفت درمان و پایش سرطان استفاده می شود.

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری (CT)

رایج ترین روش تصویربرداری که برای تشخیص سرطان و نظارت بر شیوع آن مورد استفاده قرار می گیرد. سی تی اسکن یک روش غیر تهاجمی و بدون درد می باشد. اسکن CT با استفاده از اشعه X انجام می شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

روشی است که از میدان های مغناطیسی قدرتمند استفاده می کند. مواردی که در آن از MRI ​​استفاده می شود شامل بررسی سرطان یا سارکوم در ناحیه سر و گردن است.

 

سرطان چگونه تشخیص داده می-شود؟
سرطان چگونه تشخیص داده می-شود؟

توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)

با توجه به سرعت متابولیک سریع سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی می توان با تصویربرداری PET ، اطلاعات مفیدی را در رابطه با سرعت فعالیت های متابولیکی سلول ها کسب کرد.

بیوپسی یا نمونه برداری

تشخیص نهایی سرطان بر اساس معاینه بافت و سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ توسط یک آسیب شناس انجام می شود. نمونه برداری یا بیوپسی از بافت های سرطانی را می توان با استفاده از یک سوزن ریز یا فورسپس بیوپسی انجام داد. گاهی طی این روند ممکن است کل تومور با عمل جراحی خارج شود.

بیوپسی شامل برداشتن نمونه ای به اندازه چند میلی متر از تومور تحت بی حسی موضعی است. نمونه بررسی می شود تا تومور بدخیم یا خوش خیم، درجه بندی و توزیع آن تعیین شود.

معاینات آندوسکوپی

از آندوسکوپی معمولاً برای معاینه دستگاه گوارش، لوله‌های برونشیت، گردن رحم، پروستات، مثانه یا ناحیه سر و گردن استفاده می شود.

ماموگرافی

در ماموگرافی از تصویر اشعه ایکس برای بررسی تومورهای پستان استفاده می شود. در غربالگری سرطان پستان نیز از ماموگرافی استفاده می شود.

تشخیص و درمان سرطان با رادیوایزوتوپ‌ها

در تشخیص سرطان با رادیوایزوتوپ ها از تابش رادیواکتیو استفاده می شود. از ایزوتوپ ها می توان برای شناسایی سرطان های شایع مانند سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ استفاده کرد.

آزمایشات آزمایشگاهی و نشانگرهای سرطان

آزمایشات آزمایشگاهی زمانی انجام می شود که گمان می رود بیمار مبتلا به سرطان باشد. برای این کار، یک نمونه خون برای بررسی دقیق تر از بیمار گرفته می شود. در برخی از سرطان ها، تعیین نشانگرهای سرطان مفید است. تعداد نشانگرهای تومور با توجه به فعالیت سرطان در جریان خون متفاوت است. از نشانگرهای تومور می توان در تشخیص، نظارت و ارزیابی پیش آگهی سرطان استفاده کرد. بروز مارکرها می تواند با آزمایش خون مشخص شود.

نشانگرهای تومور توسط بافت تومور درون خون ترشح می شوند. تشخیص مارکرهای تومور یا غلظت آنها ممکن است نشانگر ظهور سرطان یا عود آن باشد. حساسیت و دقت نشانگرها متفاوت است و افزایش غلظت آنها همیشه نشان دهنده وجود سرطان نیست. حتی ممکن است در همه بیماران سرطانی یافت نشود.

نمونه هایی از نشانگرهای تومور شامل، آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای سرطان پروستات و آنتی ژن سرطانی (CA) 15.3 برای سرطان پستان است.

 

سرطان چگونه تشخیص داده می-شود؟
سرطان چگونه تشخیص داده می-شود؟

آزمایش ژنتیک

این روزها در تحقیقات ژنتیکی در مورد ژنتیک بسیار صحبت شده است. آزمایش ژنتیک در ارتباط با موارد خاص سرطان می تواند مفید باشد. با این حال، آزمایش ژنتیکی نمی تواند سرطان را تشخیص دهد، اما می تواند بخشی از نقایص ژنتیکی را نشان دهد که مستعد ابتلا به سرطان هستند و از این طریق حساسیت ژنتیکی به سرطان را تشخیص می دهد. اما تاکنون آزمایش ژنتیکی جامع و ساده ای برای افراد علاقه مند به انجام آزمایش ژنی وجود ندارد.

روش های درمان سرطان

بسته به وضعیت جسمانی هر فرد و نوع سرطان، از روش های مختلفی به منظور درمان سرطان استفاده می شود. از جمله درمان های متداول سرطان شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی است. سایر روش های درمانی شامل جراحی و روش های درمانی بیولوژیکی است.

درمان برای بسیاری از مبتلایان به سرطان، بر اساس برای رفع نیازهای آنها در نظر گرفته می شود. پزشکان و متخصصین آنکولوژی درمان ها را بر اساس چندین عامل مهم، از جمله نوع و مرحله سرطان و همچنین سن، سلامتی و شیوه زندگی افراد بکار می گیرند.

راه های ارتباطی با دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی:

  • تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ملت، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴
  • (021) 22014532 – 22013068
  • (0938) 6921414 – (0938) 8907079
  • info@drsaberian.com
  • صفحه اینستاگرام

​​

دیدگاه

14 − نه =

Call Now Button