(021) 22 01 45 32 - (0938) 692 1414
تهران، خیابان ولیعصر، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم

یکی از رایج‌ترین سوالات زنان این است که علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم چیست؟ از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟ سرطان رحم امروزه جزو بیماری های شایع در زنان است که آشنایی با علائم و نشانه های سرطان رحم بسیار مهم است، زیرا با شناسایی به موقع بیماری می‌توان از عوارض بعد جلوگیری و پیشرفت بیماری را نیز متوقف نمود.

بیشتر بخوانید : اگر می خواهید با انواع روشهای درمان سرطان دهانه رحم آشنا شوید، روی لینک کلیک کنید.

علائم هشدار دهنده سرطان رحم
علائم هشدار دهنده سرطان رحم

علائم سرطان رحم چیست – از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟

یکی از توصیه هایی که همواره پزشکان متخصص به زنان و دختران ارائه می کنند این است که در برابر یکسری علائم و نشانگان بسیار حساس بوده و در صورت بروز و ظهور به سرعت به اولین پزشک متخصص رجوع کنند.

یک نکته مهمی که در خصوص سرطان رحم در خانم ها وجود دارد این است که در ابتدا خیلی بی صدا و بدون علائم خاصی شروع می شوند اما پس از آنکه دوره اوج خود را شروع کنند علائم خود را بروز می دهند. پس بنابراین باید به محض مشاهده علائمی که ذکر کردیم، به سرعت روند درمانی را آغاز کنید مبادا که روز به روز وضعیت جسمی تان وخیم تر شده و در نتیجه روند درمان را پیچیده تر کند.

علائم سرطان رحم با توجه به نوع و محیط ایجاد آن متفاوت است، اما می توان از شایع ترین علائم سرطان دهانه رحم به موارد زیر اشاره کرد:

خونریزی غیر طبیعی، اولین هشدار سرطان دهانه رحم

خونریزی غیرطبیعی واژن مهمترین نشانه ی این بیماری است، منظور از این خونریزی این است که در فرآیند طبیعی  مثل پریود رخ نمیدهد.  مثلا خونریزی در دوران یائسگی غیرطبیعی است و  می تواند از علائم سرطان رحم باشد. زمانی که سرطان پیشرفت کند ممکن است منجر به حالت تهوع هم بشود. برخی از موارد خونریزی های غیرطبیعی به این شرح است:

  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی واژن بعد از یائسگی
  • خونریزی واژینال بین دوره ها یا دوره هایی که شدیدتر یا طولانی تر از حد طبیعی است.
  • ترشحات واژن که آبکی و دارای بوی تند یا حاوی خون هستند.

به وجود آمدن درد در قسمت لگن و شکم

سرطان دهانه رحم ممکن است به استخوان‌ها سرایت کند. شایع‌ترین علامت در صورت گسترش سرطان به استخوان درد استخوان است. معمولاً بیشتر اوقات آنجاست و شب ها شما را از خواب بیدار می کند. این می تواند یک درد مبهم یا درد خنجری باشد. این درد ممکن است در زمان نزدیکی رخ دهد. 

سرطان پیشرفته دهانه رحم به این معنی است که سرطانی که از دهانه رحم شروع شده است حداقل به یک قسمت دیگر از بدن مانند کبد، ریه یا استخوان گسترش یافته است. از علائم سرطان دهانه رحم پیشرفته می‌‎توانیم به این موارد اشاره کنیم :

خستگی مزمن

خستگی  یکی از علائم شایع سرطان پیشرفته است. ممکن است احساس کنید کمبود انرژی دارید و این می تواند طاقت فرسا باشد.  اگر به طور مداوم علائم خستگی دارید و یا انرژی کافی برای انجام امور روزمره را ندارد، لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید. البته ممکن است، این مورد در اثر بیماری های دیگری مثل کم‌خونی ایجاد شده باشد.  با استراحت کافی در طول روز می‌توانید توانایی بدن برای مقابله  با بیماری را افزایش دهید.

بی اشتهایی 

یکی از نشانه این سرطان، بی‌اشتهایی یا عدم میل به غذا خوردن است. این مورد باعث می‌شود، فرد بیمار در طی مدت کوتاهی دچار کاهش وزن بی دلیل شود، برای کنترل این علائم رعایت نکات زیر توصیه میشود: 

  • تقسیم غذا به چندین وعده غذایی کوچک و میان وعده در طول روز 
  • استفاده از نوشیدنی های پرکالری 
  • تا جایی که می‌توانید کالری زیادی بخورید.
  • حتی اگر نمی توانید غذا بخورید، مایعات زیادی بنوشید.
  • قبل از خوردن غذا، معده خود را با مقدار زیادی مایعات پر نکنید!

تورم شکم

اگر سرطان به کبد سرایت کرده باشد، ممکن است شکم متورم شود. این تورم به دلیل تجمع مایعی به نام آسیت است. این مورد باعث می‌شود، لباس ها تنگ تر شود. ممکن است شکم متورم شده باشد. 

پزشک می تواند با قرار دادن یک لوله کوچک و انعطاف پذیر در شکم، مایع را تخلیه کند. تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

انسداد روده

گاهی اوقات سرطان می تواند به حدی رشد کند، که روده را به طور کامل مسدود نماید. به این حالت انسداد روده می گویند. در این شرایط مدفوع نمی توانند از انسداد عبور کند و این باعث ایجاد علائم زیرمی شود مانند:

  • احساس نفخ و سیری
  • استفراغ مقادیر زیاد
  • احساس بیماری
  • یبوست
  • ناتوانی در عبور باد
  • درد

مشکلات روده

سرطان می تواند باعث مشکلات روده مانند اسهال یا یبوست شود. درمان‌های سرطان یا داروها نیز می‌توانند باعث ایجاد این مشکلات شوند. به عنوان مثال، مسکن ها معمولاً باعث یبوست می شوند. اگر مشکلات روده ای دارید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. آنها می توانند با دادن دارو به شما کمک کنند. 

فیستول

فیستول کانالی است که بین دو ناحیه بدن ایجاد می شود. داشتن فیستول می تواند یک علامت بسیار ناراحت کننده سرطان پیشرفته دهانه رحم باشد. اما این یک علامت غیر معمول است. در سرطان دهانه رحم، فیستول می تواند بین مثانه و واژن یا واژن و راست روده ایجاد شود. این می تواند منجر به ترشح مایع با بوی نامطبوع از واژن شود. 

تورم غدد لنفاوی 

شایع ترین علامتی که هنگام گسترش سرطان به غدد لنفاوی رخ می دهد، این است که آنها سفت  یا متورم می‌شوند. سرطان دهانه رحم می‌تواند به غدد لنفاوی در ناحیه بین استخوان های لگن گسترش یابد.

سلول های سرطانی همچنین می توانند از تخلیه مایع لنفاوی جلوگیری کنند. این ممکن است به دلیل تجمع مایعات منجر به تورم در شکم یا پاها شود. تورم لنف ادم نامیده می شود.

ترشحات واژن

ترشحات واژن می‌تواند علامت ناراحت کننده سرطان پیشرفته دهانه رحم باشد. اما ترشحات می‌تواند علت‌های بسیار زیادی داشته باشد، یکی از مهمترین آنها عفونت است. برخی از زنان در طول درمان با رادیوتراپی یا شیمی درمانی سرطان دهانه رحم بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

علائم هشدار دهنده سرطان رحم
علائم هشدار دهنده سرطان رحم

آیا سرطان رحم کشنده است؟

هرچقدر سرطان پیشرفته تر باشد و زمان بیشتری از بروز آن گذشته باشد به همان میزان خطرناک تر است.

از این رو در رسانه های مختلف و نیز از طرق مختلف به زنان ( خاصه زنانی که متاهل هستند ) گفته می شود که حتما تست های تشخیصی را در زمینه بیماری های زنانه انجام دهید. با این روش اگر به سرطان مبتلا و یا در آستانه ابتلا و یا مشکوک به ابتلا باشید در همان مراحل اولیه فرایند درمان ساده تر قابل انجام است.

نکته ای که قابل طرح است، موضوع ابتلا دختران به این نوع از سرطان های زنانه است. باید گفت دختران جوان نیز احتمال ابتلا به سرطان رحم را دارند اما خوشبختانه آماری که گزارش شده است بسیار کمتر از آمار ابتلای زنان متاهل به این بیماری است. پس بهتر است دختران جوان و مجرد نیز نسبت به نشانه ها حساس باشند و اقدامات لازم برای جلوگیری و یا تشخیص علائم مشکوک را انجام دهند.

علائم سرطان دهانه رحم اگر به کبد گسترش یافته باشد: 

اگر سرطان به کبد شما سرایت کرده باشد، ممکن است این علائم را داشته باشید:

  • ناراحتی یا درد در سمت راست شکم
  • احساس بیماری 
  • اشتهای ضعیف و کاهش وزن 
  • تورم شکم  
  • زرد شدن پوست (یرقان) 
  • خارش پوست 

علائم سرطان دهانه رحم اگر به ریه ها گسترش یافته باشد:

اگر سرطان به ریه های شما سرایت کرده باشد، ممکن است یکی از این علائم را داشته باشید:

  • سرفه ای که از بین نمی رود.
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن خون
  • تجمع مایع بین دیواره قفسه سینه و ریه 

علائم سرطان دهانه رحم اگر به استخوان ها گسترش یافته باشد:

سرطان دهانه رحم ممکن است به استخوان ها سرایت کند. شایع ترین علامت در صورت گسترش سرطان به استخوان درد استخوان است. معمولاً بیشتر اوقات آنجاست و شب ها شما را از خواب بیدار می کند. این می تواند یک درد مبهم یا درد خنجری باشد. استخوان‌های شما نیز ممکن است ضعیف‌تر شده و احتمال شکستگی آنها بیشتر شود.

داشتن استخوان درد به این معنا نیست که سرطان شما قطعاً به استخوان ها سرایت کرده است. ممکن است دلیل دیگری برای درد استخوان وجود داشته باشد.

منبع  

سوالات متداول علائم سرطان دهانه رحم 

دیدگاه

19 + دوازده =

Call Now Button