سرطان دهانه رحم و روش های پیشگیری و درمان آن

سرطان گردن یا دهانه رحم چهارمین نوع شایع سرطان برای زنان در سراسر جهان است، اما به دلیل اینکه به مرور زمان بروز می کند، جزء یکی از سرطان های قابل پیشگیری محسوب می شود. امروزه مرگ و میرهای ناشی از سرطان دهانه رحم به استفاده گسترده از تست پاپ اسمیر برای تشخیص ناهنجاری های دهانه رحم در رو جهان رو به کاهش است.

سرطان دهانه رحم سرطانی است که از دهانه رحم آغاز می شود و تا انتهای پایین رحم و واژن فوقانی امتداد پیدا می کند.

در صورت تشخیص زودرس، سرطان دهانه رحم شانس بهبودی بسیار بالا خواهد رفت. واکسیناسیون در برابر ویروسHPV ، که به عنوان عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است، یک اقدام پیشگیرانه مؤثر است.

دکتر معصومه صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی با بهره مندی از به روز ترین امکانات و استفاده از مجهزترین تجهیزات پزشکی اقدام به درمان انواع بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های خونی می کنند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر صابریان فوق تخصص آنکولوژی و هماتولوژی، با شماره 02122014532 ، 09386921414 ، 09388907079 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

آدنوکارسینوما دهانه رحم

اکثر سرطان های دهانه رحم (80 تا 90 درصد) سرطان سلول های سنگفرشی هستند. آدنوکارسینوما دومین نوع شایع سرطان دهانه رحم است که 10 تا 20 درصد از موارد دیگر را به خود اختصاص داده است. آدنوکارسینوما از غده های تولید کننده مخاط در غدد درون رحم ایجاد می شود. اگرچه کمتر از کارسینوم سلول سنگفرشی، به ویژه در خانم های جوان شیوع آدنوکارسینوما رو به افزایش است.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم اغلب در دوران میانسالی بروز می کند. این بیماری اغلب در خانم های بین 35 تا 44 سال تشخیص داده می شود و به ندرت خانم های زیر 20 سال به این بیماری مبتلا می شوند و بیش از 15 درصد تشخیص ها در خانم های بالای 65 سال صورت می گیرد. اما در زنان بالای 65 سال، سرطان به طور معمول در خانم هایی مشاهده می شود که غربالگری منظم دریافت نمی کردند.

اکثر خانم هایی که دارای تغییرات غیر طبیعی سلول های دهانه رحم هستند احتمالا هرگز تست پاپ اسمیر انجام نداده اند.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در حدود 99٪ از سرطان های دهانه رحم یافت می شود. بیش از 100 نوع HPV متفاوت وجود دارد که بیشتر آنها کم خطر محسوب می شوند و باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نمی شوند. انواع HPV پرخطر ممکن است باعث ناهنجاری سلو لهای گردنه رحم شود. بیش از 70 درصد از موارد سرطان دهانه رحم را می توان به دو نوع ویروس ، HPV-16  و HPV-18 نسبت داد ، که اغلب به عنوان انواع HPV پرخطر گفته می شود.

سرطان دهانه رحم و روش های پیشگیری و درمان آن

HPV  شایع ترین عفونت مقاربتی می باشد. در حقیقت، در سن 50 سالگی تقریباً 80٪ از خانم ها به نوعی از HPV آلوده شده اند. البته اکثر خانم هایی که به ویروس HPV آلوده شده اند مبتلا به سرطان دهانه رحم نیستند. برای بیشتر آنها عفونت HPV دوام چندانی ندارد. 90٪ از عفونت های HPV در طی 2 سال به خودی خود برطرف می شوند.

یک خانم مبتلا به عفونت HPV مداوم دارد در مقایسه با خانمی که عفونت وی به خودی خود برطرف می شود، بیشتر در معرض ابتلا به ناهنجاری های سلول های دهانه رحم و سرطان قرار می گیرد. انواع خاصی از این ویروس قادر است تا سلول های طبیعی واژن را به سلول های غیرطبیعی واژن تبدیل کند.

علائم سرطان دهانه رحم

تغییرات سلول های سرطانی سرویکس و سرطان های اولیه دهانه رحم عموماً علائمی ایجاد نمی کند. به همین دلیل، غربالگری منظم از طریق آزمایشات پاپ اسمیر می تواند به تغییرات زودرس سلول های سرطانی کمک کرده و از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

اما علائم احتمالی بیماری پیشرفته تر ممکن است شامل :

• درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژینال
  • درد هنگام ادرار
  • درد لگن که ارتباطی به چرخه قاعدگی نداشته باشد
  • ترشحات سنگین یا غیرمعمول که ممکن است آبکی ، ضخیم و احتمالاً بوی ناخوشایند داشته باشد.
  • خونریزی غیر طبیعی، مانند خونریزی بین دوره های قاعدگی منظم، خونریزی بعد از مقاربت جنسی، خونریزی بعد از دویدن، خونریزی بعد از معاینه لگن، خونریزی بعد از یائسگی

این علائم همچنین می تواند نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد که مربوط به سرطان دهانه رحم نباشد. در صورت مشاهده یک از علائم فوق می توانید با پزشک متخصص خود در این زمینه صحبت کنید.

پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم

تحقیقات گسترده ای در این زمینه در حال انجام است، این تحقیقات نه تنها به منظور بهبود روش های درمان سرطان دهانه رحم، بلکه به منظور بهبود روش های تشخیص سرطان ها در مراحل اولیه می باشد.

درمان سرطان بسته به وضعیت سلامتی بیمار و یا اینکه بیماری در چه مرحله ای باشد، متفاوت خواهد بود. بر اساس میزان پیشرفت بیماری پزشک متخصص ممکن است روش های جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی جهت درمان بکار گیرد.

در واقع هر چه سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبودی بالاتر خواهد رفت.

کلام آخر

سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین سرطان ها در بین خانم ها می باشد و سالانه تعداد زیادی از خانم ها به این بیماری مبتلا می شوند. اما در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری به راحتی قابل درمان خواهد بود. بنابراین باید توجه داشت در صورت مشاهده هر یک از علائم غیرعادی در اندام های تناسلی هر چه سریع تر به یک فوق تخصص آنکولوژی مراجعه نمایید زیرا احتمال بهبودی در مراحل اولیه سرطان دهانه رحم بسیار بالا خواهد رفت.

چهارده − نه =