(021) 22 01 45 32 - (0938) 692 1414
تهران، خیابان ولیعصر، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴

سرطان و بارداری

سرطان به عنوان یکی از بیماری های شایع در دنیای امروز برای هر فرد ورای سن و جنسیت ممکن است ایجاد شود. سوالات متفاوتی در رابطه با سرطان و بارداری وجود دارد ازجمله: آیا سرطان در حین بارداری اتفاق می افتد؟ آیا سرطان طول زمان باروری و تخمک گذاری در بانوان را تحت الشعاع قرار می دهد؟ آیا سرطان در دوران بارداری قابل درمان است؟ اگر شما هم درپی یافتن پاسخ برای پرسش های فوق الذکر هستید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

تاثیر سرطان بر بارداری بانوان

سرطان به سه صورت می تواند بارداری فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد درمان سرطان ازجمله شیمی درمانی می تواند بر بارداری بانوان تاثیرگذار باشد. در بیشتر موارد درمان سرطان، مدت زمانی که فرد قادر به باروری هست را کوتاه می‌کند به این صورت که بسیاری از زنانی که تحت شیمی درمانی هستند دچار توقف پریود می‌شوند.

در برخی دیگر از موارد، فرد دچار یائسگی زودرس یا یائسگی ناشی از شیمی درمانی خواهند شد. سیکل طبیعی پرید ممکن است پس از پایان شیمی درمانی به خصوص در زنان زیر ۳۵ سال شروع شود و این پروسه مدت زمانی را برای باروری از بانوان مبتلا به سرطان سلب می‌کند.

همچنین بیماری سرطان می تواند اندام های باروری شخص را مورد حمله قرار داده و از این طریق بر بارداری تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: شیمی درمانی در بارداری

در برخی دیگر از موارد ممکن است فرد در حین بارداری درگیر بیماری سرطان گردد. هرچند این وضعیت چندان شایع نیست اما در صورت بروز این وضعیت، بر شیوه درمان فرد و همچنن جنین تاثیرگذار خواهد بود چراکه بسیاری از درمان ها و داروها در درمان سرطان، در دوران بارداری ممنوع می باشد.

سرطان های شایع در دوران بارداری

تغییر در سبک زندگی افراد تا حدی احتمال بروز سرطان در حین بارداری را افزایش داده است چراکه امروزه سن بارداری در بانوان افزایش یافته است و همچنین خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن بیشتر می شود.

یکی از شایع ترین نوع سرطان در دوران بارداری، سرطان پستان می باشد. سایر انواع سرطان شایع در دوران بارداری شامل موارد ذیل می گردد:

سرطان رحم

سرطان دهانه رحم

سرطان تخمدان

سرطان تیروئید

سرطان کولورکتال

ملانوم

علائم مشابه سرطان و بارداری

نکته کلیدی در درمان سرطان، زمان تشخیص بیماری است بدین معنا که هرچه زمان تشخیص بیماری سریعتر باشد، احتمال درمان قطعی بیمار نیز افزایش می یابد، اما در برخی موارد ممکن است به علت تشابه علائم بارداری و برخی از انواع سرطان، تشخیص وجود سرطان در فرد به تاخیر افتاده و همین مسئله بر فرآیند درمان تاثیرگذار خواهد بود.

برخی از شایع ترین علائم مشابه بارداری و سرطان شامل موارد ذیل می گردد:

سردرد

حالت تهوع

استفراغ

خستگی و کرختی بدن

نفخ

تغیر اندازه پستان

استفراغ

خونریزی در ناحیه تناسلی

تاثیر سرطان بر بارداری

برخی از انواع سرطان ها ازجمله سرطان رحم، سرطان دهانه رحم و همچنین سرطان تخمدان، اندام های باروری در بانوان را مورد هدف قرار داده و در برخی موارد ممکن است منجر به ازبین بردن توانایی باروری در فرد می گردد.

در برخی دیگر از موارد ممکن است اندام های مجاور دستگاه تولید مثل در بانوان همچون مثانه، کبد، روده و… درگیر سرطان شده و همین مسئله بر باروری زنان تاثیر گذارد که به عنوان تاثیرات غیر مستقیم سرطان بر اندام های تولید مثل زنان شناخته می شود.

علاوه بر موارد پیش گفته، روش های مختلف درمان سرطان نیز می تواند بر احتمال باروری بانوان در آینده تاثیرگذار باشد.

تاثیر بیماری سرطان بر جنین

میزان تاثیر سرطان بر جنین و جفت، یکی از موضوعات مورد مطالعه روز در جامعه علمی پزشکی می باشد. هنوز تمامی ابعاد تاثیر سرطان بر جنین مشخص نشده است اما به طور کلی در برخی موارد این بیماری می تواند بر  جفت، و در برخی دیگر حتی می تواند بر جنین نیز تاثیرگذار باشد.

درمان سرطان در حین باردای

درمان سرطان در حین بارداری به عوامل متعددی بستگی داشته و بسته به ویژگی های هر فرد، متفاوت خواهد بود لذا اتخاذ بهترین شیوه و زمان درمان سرطان در حین بارداری با مشورت پزشک متخصص، مشخص خواهد شد. در برخی موارد درمان پس از زایمان آغاز می شود و در برخی دیگر از موارد ممکن است به تشخیص پزشک شما در حین بارداری، درمان آغاز گردد.

عوامل تاثیرگذار در شیوه درمان در حین بارداری

نوع سرطان

میزان پیشروی بیماری

مدت زمان بارداری

سلامت جسمی و ویژگی های شخصی مادر

اندام های درگیر با بیماری

خواسته هر فرد

انواع درمان های سرطان

درمان سرطان شامل شیوه های متعددی می گردد ازجمله:

جراحی

شیمی درمانی

دارو درمانی

پرتو درمانی

اتخاذ هر یک از این روش ها و یا بهره گیری از شیوه های ترکیبی، بسته به ویژگی های هر شخص و به تشخیص پزشک شما متفاوت خواهد بود.

توصیه پایانی

بهتر است بانوان در صورت تمایل به فرزندآوری، در سنین پایین تر این کار را انجام دهند. همچنین لازم است فرد به تمامی علائم سرطان در حین بارداری و به طور کلی در طول زندگی خود حساس بوده و درصورت بروز نشانه های احتمالی وجود بیماری، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و از این طریق فرصت درمان قطعی برای خود را حفظ کند.

دیدگاه

2 × 4 =

Call Now Button