(021) 22 01 45 32 - (0938) 692 1414
تهران، خیابان ولیعصر، ایستگاه خبرنگاران، برج جم، طبقه اول، واحد۴

پیامدهای روانی ناشی از سرطان چیست؟

پیامدهای روانی ناشی از سرطان چیست؟

در حالی که بخشی از مرگ و میرها در سراسر جهان ناشی از سرطان می باشد، اما تعداد بسیاری دیگر از این بیماران تحت درمان موثر قرار می گیرند و سال ها بدون سرطان زنده خواهند ماند.

اما در این شرایط بیماران روحیه خود را از دست می دهد و به تنها چیزی که فکر می کنند مرگ است. به لحاظ روحی این بیماران بسیار آسیب پذیرند و ممکن است در معرض آسیب های جدیدتری قرار بگیرند. حتی بسیاری از افرادی که سرطان را شکست داده و بهبود پیدا می کنند نیز، به دوره طولانی نظارت و مراقبت نیاز دارند.

 

ابتلا به سرطان چه آسیب های روانی ای به دنبال دارد؟

استرس و فشار روانی بر بیماران سرطانی

علاوه بر مقابله با نگرانی ها و استرس های ناشی از تشخیص بیماری سرطان، بیماران مبتلا به سرطان و خانواده هایشان باید با فشارهای ناشی از درمان های خواستار جسمی (و همچنین غالباً خطرناک برای زندگی) برای بیماری و اختلال در سلامتی و ناتوانی دائمی، مقابله کنند. این تأثیرات باعث پریشانی عاطفی و مشکلات سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان می شود و در کنار آن می توانند منجر به ایجاد مشکلات اساسی اجتماعی مانند عدم توانایی در کار و کاهش درآمد شوند.

این تأثیرات در حضور هرگونه عوامل استرس زا و روانی افزایش می یابد که از ابتدای شروع سرطان مانند درآمد کم، عدم داشتن بیمه درمانی و حمایت های اجتماعی ضعیف است. در واقع، عوامل استرس زا جسمی، روانشناختی و اجتماعی اغلب در هم تنیده شده اند که ناشی از هم هستند و هم به یکدیگر کمک می کنند.

 

 

پیامدهای روانی ناشی از سرطان چیست؟

تاثیر تشخیص زودرس سرطان در بهبود بیماران

در نتیجه پیشرفت در تشخیص و درمان زودرس، هزاران مورد ابتلا به سرطان در جهان بهبودی کامل داشته اند و آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در سه دهه گذشته کاهش چشمگیری داشته است. یکی از دلایل موثر این امر را بالا رفتن آگاهی مردم و پیشرفت هایی که در روش های تشخیصی زودهنگام می باشد.

با این حال، گاهی با آسیب دائمی جسمی بیماران همراه است. علاوه بر آسیب های ناشی از خود سرطان، عوارض جانبی شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی، جراحی و سایر درمان های سرطانی اغلب منجر به نقص دائمی قابل توجهی در چندین سیستم اندام همراه می شود.

اختلالات خلقی، روحی و رفتاری بیماران مبتلا به سرطان

یکی از اتفاقاتی که برای افراد مبتلا به سرطان می افتد، اختلالات خلقی، روحی و رفتاری است که معمولا در اکثر بیماران این مشاهده می شود. اکثر بیماران در همان مرحله اول که تشخیص بیماری در آنها داده می شود دچار این حالت های اضطرابی و افسردگی می شوند و تعدادی هم در مسیر درمانشان به خاطر فرآیند شیمی درمانی و روند درمان که معمولا طولانی است دچار این اختلالات خواهند شد.

اکثر بیماران اختلالات افسردگی و اضطرابی را باهم تجربه می کنند. علائمی مانند عصبانیت، عدم توانایی در انجام کارهای روزمره، احساس نا امیدی، خستگی مداوم، عدم تمرکز، اختلال در خواب، دردهای مداومی که در قسمت های مختلف بدنشان ممکن است احساس کنند مانند دردهای گوارشی که به درمان معمول، جواب نمیدهد.

اختلالات خلق مشکلاتی هم برای بیمار ایجاد می شود و هم برای درمان باعث می شود تا متخصصین آنکولوژی به فکر درمان هر چه سریعتر وی باشند. بیمارانی که دچار اختلال خلق می شوند خصوصا افرادی که افسرده می شوند کی از اتفاقات مهمی که برای آنها می افتد عدم تمایل به ادامه درمان می باشد تعددای از این افراد ممکن است درمان را نیمه کاره بگذارند و برای ادامه درمان مراجعه نداشته باشند و همکاری لازم را برای ادامه درمان نداشته باشند.

 

پیامدهای روانی ناشی از سرطان چیست؟

اختلالات خلقی به چه عواملی بستگی دارد؟

شدت این اختلالات بستگی به زمینه قبلی فرد به لحاظ اینکه آستانه تحریک پذیری فرد تا چه میزان پایین باشد. علت ها و عوامل دیگری که ممکن است در آن دخالت کند مانند سن بیمار، نوع بیماری، مرحله بیماری که در آن قرار دارد و مدت زمانی که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد در شدت و بروز این بیماری دخالت دارد. بیمارانی که در مرحله عود اولیه بیماری خود هستند و یا افرادی که شکست درمانی دارند و یا پیشرفت بیماری پیدا می کنند بیتشر دچار این حالت می شوند.

نکته مهم این که مهارت کنترل اختلالات روحی چه افسردگی و چه اضطراب، اکتسابی است، یعنی بیماران می توانند یاد بگیرند که چطور با این شرایط کنار آیند و این شرایط را کنترل کنند که معمولا از همکاران روانپزشک و روانشناس در این مرحله کمک گرفته می شود.

کلام آخر

توصیه می شود بیماران در مرحله اول که تشخیص سرطان در آنها داده می شود و قرار درمان برای آنها آغاز شود یک مشاوره روانپزشکی و روانشناسی داشته باشند و در طول درمان نیز این مشاوره ها پیگیری شود و ادامه داشته باشد تا بتوان با یکدیگر یک مسیری را طی کنیم تا نه بیماران آسیب ببینند و نه درمان به مشکل بربخورد تا پزشکان متخصص بتوانند به راحتی ادامه درمان را برای آنها داشته باشند.

دیدگاه

5 × 2 =

Call Now Button